Wijken van Noord

Geschiedenis
Amsterdam benoorden het IJ bestond aanvankelijk slechts uit het schiereilandje de Volewijck, waarover de stad in 1393 zeggenschap kreeg (recht van ambachtsheerlijkheid). Tot 1795 was hier het galgenveld waar veroordeelden na de executie werden opgehangen, als afschrikwekkend voorbeeld. Ter bekostiging van de trekvaart richting Purmerend hief de stad er vanaf 1662 tol. Het gebied dat nu Amsterdam-Noord vormt wordt sinds 1824 doorsneden door het Noordhollandsch Kanaal, dat aan de zuidzijde via de Willemssluizen in verbinding staat met het IJ. Pas in de 19e eeuw groeide dit stuk Amsterdam door aanplempen met havenslib en droogmaking. Zo ontstonden de Buiksloterham (1832-1851) en Nieuwendammerham (1879).

Annexaties
Amsterdam-Noord kreeg zijn huidige omvang toen de gemeente in 1921, behalve in het westen en zuidoosten, ook in het noorden landelijke gebieden annexeerde. De buurgemeenten langs de Waterlandse Zeedijk waren zwaar getroffen door de watersnoodramp van 1916 en konden dit niet meer op eigen kracht te boven komen. In 1921 werden de gemeenten Buiksloot, Nieuwendam (met Zunderdorp) en Ransdorp (met Schellingwoude, Durgerdam en Holysloot) geannexeerd. In 1966 werd nog een deel van Landsmeer alsmede een deel van de gemeente Oostzaan aan het Amsterdamse grondgebied toegevoegd.

Wonen en werken
Na de opening van het Noordzeekanaal in 1876 werd door een grenswijziging in 1877 de zeggenschap van Amsterdam uitgebreid over de noordelijke IJ-oever tot aan de Waterlandse Zeedijk. Daarna kreeg Amsterdam door het succes van het Noordzeekanaal dringend behoefte aan industrieterreinen. In 1900 maakt Johan van Hasselt, de nieuwe directeur van de gemeentelijke Dienst der Publieke Werken, een ontwerp voor de ontwikkeling van Amsterdam-Noord. In dit ontwerp was veel ruimte voor wonen en werken. Het bood ruimte aan zware industrie en havengebonden bedrijvigheid. De aanleg van een nieuw Hoofdkanaal moest zelfs de weg vrijmaken voor de aanleg van een brug over het IJ, die het gebied met de binnenstad moest verbinden. Van moderne inzichten op het gebied van de volkshuisvesting was Van Hasselt niet op de hoogte en dit leidde tot diverse conflicten met de directie van de gemeentelijke Bouw- en Woningdienst. Die wilde nu eens breken met bestaande praktijken in Amsterdam, zoals hoogbouw van 4 of 5 verdiepingen om arbeiders in onder te brengen. Het plan werd voor de woningbouw in Noord nog flink gewijzigd, maar het trok al wel veel bedrijven over de streep. Zo vestigde Fokker er zijn vliegtuigenfabriek na de Eerste Wereldoorlog. In de Nieuwendammerham was in deze periode de weg al vrijgemaakt voor de bouw van de Vogelbuurt door woningbouwverenigingen. Enkele jaren later nam de nieuwe Gemeentelijke Woningdienst Amsterdam zelf de bouw ter hand van de buurt in de Buiksloterham die later de naam Van der Pekbuurt zou krijgen.

Zware industrie
In de loop van de 20e eeuw ontwikkelde Amsterdam-Noord zich tot het belangrijkste industriegebied van Amsterdam. De zware industrie (Draka, Kromhout), petrochemische industrie (Shell, Ketjen) en de scheepsbouw (ADM en NDSM) kwam tot grote bloei.

Buurten en wijken in stadsdeel Amsterdam-Noord
In de loop van de geschiedenis ontstonden in Amsterdam diverse wijken. Deze wijken staan hieronder vermeld. Meer informatie over deze wijken kunt u in het submenu vinden. Elke maand wordt er een wijk uitgelicht.

wijken noord

De wijken in Amsterdam Noord – Design : Ruud Slagboom

Centrum Amsterdam Noord (CAN)
Elzenhagen
Buikslotermeerplein / Boven ‘t Y
Stationsgebied
Volewijck
Van der Pekbuurt
IJplein en Vogelbuurt
Tuindorp Nieuwendam
Tuindorp Buiksloot
Nieuwendammerdijk en Buiksloterdijk
Tuindorp Oostzaan
De Bongerd (nieuwbouwwijk)
Oostzanerwerf
Molenwijk
Kadoelen
Waterlandpleinbuurt
Buikslotermeer
Banne Buiksloot
Buiksloterham
Overhoeks (nieuwbouwwijk)
Nieuwendammerham
Landelijk Noord (met de dorpen Zunderdorp, Ransdorp, Holysloot, Durgerdam en Schellingwoude)
 
 
Bron: Wikipedia
 
lijn
 

Gerelateerde artikelen
Asterdorp
Nooddorp Obelt
Poppendam